• Imprimeix

Renfe commemora el 170 aniversari del ferrocarril Barcelona-Mataró

Jornades de Portes Obertes al Museu del Ferrocarril de Catalunya: un cap de setmana amb activitats per a tots els públics amb el tren com a protagonista.

*

Renfe celebra, el diumenge, 28 d’octubre, el 170 aniversari de la posada en marxa del primer ferrocarril de viatgers de la península. La companyia posa en circulació un AVE al corredor Madrid - Barcelona amb un programa d’animació a bord que inclou una recreació de personatges de l’època del primer ferrocarril peninsular.

La companyia ha programat actuacions a les estacions de Barcelona Sants i Mataró per commemorar el ‘Dia del Tren’, que es celebra tradicionalment el dia 28 d’octubre.

Barcelona-Mataró, 170 anys del ferrocarril en Espanya

La inauguració oficial de la línia Barcelona-Mataró va tenir lloc el 28 d'octubre de 1848, un projecte impulsat per l'empresari català Miquel Biada. El ferrocarril va ser un èxit total i va contribuir a facilitar el creixement i la prosperitat del Maresme. El primer any va aconseguir la xifra de 675.000 viatgers. El 1865 ja s'havien construït 780 km de vies a Catalunya, i el 1905 es pot considerar que la xarxa estava completa: enllaça les quatre capitals catalanes i connecta amb València i Saragossa, arribant, també, a la frontera de Portbou.

Per a la construcció de la línia, es va adquirir a Anglaterra tot el material de ferro necessari i quatre locomotores, 62 vagons de passatgers, 30 de mercaderies i dos especials per a transport de gran volum. La fusta per a les travesses procedia de Rússia, i les estacions s'encarreguen a constructors del país per abaratir costos.

El traçat original de la línia era 28,4 quilòmetres, i la durada del trajecte -sense parades- era de 35 minuts a una velocitat mitjana de 47km / h. Les obres més importants en la construcció d'aquesta infraestructura són el túnel de Montgat, de 135 metres, i el pont sobre el riu Besòs.

Aquesta fita d’enginyeria va suposar el començament d'una potent indústria a Espanya, tant en volum com en innovació. El desenvolupament del ferrocarril al nostre país es va materialitzar en quatre grans companyies privades: Compañía de los Caminos de Hierro del Norte de España, Compañía del Ferrocarril Madrid, Zaragoza y Alicante, Compañía de los Ferrocarriles Andaluces, així com la  Compañía de los Ferrocarriles del Oeste de España. En total, aquestes empreses van acumular gairebé 100.000 treballadors a finals de la dècada de 1930. Després de la Guerra Civil, i la creació de R.E.N.F.E el 1941, l'Estat passa a ser propietari de les infraestructures i gestor de l'operació ferroviària.

A l'actualitat Espanya és, per tradició, per innovació i per dimensions, un país de tren, amb una de les xarxes d'alta velocitat més importants del món, amb una les flotes de trens més avançada i equipada del món i un total de 12 nuclis de Rodalies que presten servei de transport urbà i interurbà per a més de 420 milions de viatgers anuals.

La transformació cap a l’AVE

A finals de la dècada de 1980 i començaments dels anys 90 té lloc el començament de l'activitat en l'alta velocitat ferroviària, un camí que ha transformat les infraestructures, els temps de viatge i les maneres de transport.

La transformació que l'alta velocitat ha generat en el sistema ferroviari espanyol durant els últims 26 anys, i per extensió en el sistema de transport nacional, pot observar-se a través de diverses dades. Més de 36 milions de viatgers van utilitzar els serveis d'alta velocitat de Renfe a 2017, inclosos serveis Ave, Avant (Alta Velocitat Mitja Distància) i Alvia, trens d'ample variable que combinen les dues xarxes que conviuen a Espanya, molt lluny dels 1,3 milions de viatgers que van utilitzar els serveis d'alta velocitat (AVE i llançadores) el 1992 (abril-desembre), quan es va inaugurar l'AVE.

L'evolució al llarg d'aquests 26 anys situa la xifra acumulada de viatgers que han utilitzat la xarxa d'alta velocitat a Espanya a 360 milions de viatgers.

L'efecte que l'ampliació de la xarxa d'alta velocitat ha generat progressivament fa que, al costat dels 20,4 milions de viatgers anuals en serveis Ave, el 65% dels viatgers de llarga distància en serveis que circulen per la xarxa convencional (7,4 milions) utilitzin parcialment la xarxa AV, dissenyada per connectar punts finals en els corredors no completats encara. Això és possible gràcies a un dels factors tecnològics que distingeixen el model espanyol, la introducció de trens amb un sistema d'ample d'eixos variable i d'intercanviadors d'ample en via per poder combinar la xarxa convencional (1.668 mm) amb la xarxa d'alta velocitat (1.435 mm) i estendre els seus avantatges a més províncies i ciutats: 27 províncies i 47 estacions connectades que cobreixen més del 67% de la població espanyola actualment (FONT: Adif). Ciutats com Pamplona, ​​Cadis, Gijón o Santander són exemple d'això.

El tren és, per tant, 26 anys després del primer servei d'alta velocitat i 170 anys després que el primer servei de viatgers fes fora a rodar, el principal mode de transport col·lectiu triat a Espanya per a trajectes de llarga distància peninsulars. Les implicacions que genera aquest fet estan connectades amb el sector industrial i ferroviari espanyol, referent mundial, amb el sector turístic, on Espanya és una potència internacional, i amb una economia baixa en carboni, a més d'altres consideracions, com la seguretat, la fiabilitat i la puntualitat d'uns serveis que aporten a l'usuari un valor afegit molt diferent del que el ferrocarril oferia a l'inici de l'última dècada del segle passat.


Museu del Ferrocarril de Catalunya. Vilanova i la Geltrú

En aquest Museu, ubicat a Vilanova i la Geltrú, es troba l'única rèplica que existeix d'aquell primer tren que va funcionar el 1848 en el tram Barcelona-Mataró. I amb motiu d'aquest aniversari, el diumenge 28 se celebrarà una Jornada de portes obertes on es podrà veure en funcionament la seva locomotora de vapor.

La jornada estarà amenitzada amb el quartet de clarinets de l'Escola i del Conservatori Mestre Montserrat i del grup La Marchen. A més es realitzarà una recreació de l'època, amb viatgers vestits amb vestits del segle XIX gràcies al col·leccionista i figurinista de Vilanova, Pedro Arenas i els visitants tindran l'opció de gaudir d'un bufet o prendre un vermut a la Rotonda.

El Museu continua amb la remodelació i transformació dels seus espais, de manera que aquests actes conviuran amb les obres que s'estan duent a terme a la Gran Nau i que s'han pogut realitzar gràcies a l'aportació del 1'5% cultural del Ministeri de Foment.

El Museu del Ferrocarril de Catalunya a Vilanova i la Geltrú té la seva seu en un dels pocs dipòsits de locomotores de vapor de finals del segle XIX que avui es conserva, i on s'exhibeix una col·lecció de més de seixanta vehicles de totes les èpoques, tecnologies i països. Destaquen 28 locomotores de vapor, però també hi ha cotxes de viatgers, màquines dièsel o elèctriques i altres vehicles curiosos

La companyia programa el diumenge 28 d’octubre, un AVE Barcelona-Madrid amb activitats d’animació a bord i a les estacions de Sants i Mataró a la data del primer tren de viatgers, la Barcelona-Mataró, de 1848

Data d'actualització:  26.10.2018