Accés al contingut Accés al menú de la secció
 

Línia  R11



Conegueu la línia R11


1. Descripció de la línia i del servei

Origen – destinació

L’R11 dels serveis regionals de Rodalies de Catalunya connecta Barcelona amb la ciutat francesa de Cervera de la Marenda, passant per Girona, Figueres i Portbou. A la meitat del recorregut, a l’estació de Maçanet - Massanes enllaça amb l’R1 i l’R2 Nord de rodalia de Barcelona.

 

Principals estacions

  • Barcelona - Sants
  • Barcelona - Passeig de Gràcia
  • Granollers
  • Sant Celoni
  • Maçanet - Massanes
  • Caldes de Malavella
  • Girona
  • Figueres
  • Portbou

 

Nombre de trens per sentit i dia

L’R11 consta de dos tipus de servei, mitjana distància i regional, amb els recorreguts comercials que orientativament es mostren a continuació.

 

 

Nombre de circulacions

 

Mitjana en dia feiner (dl-dv)

Total setmanal

Barcelona - Sants / Portbou (per Girona)

   

Barcelona- Sants / Portbou

11 77

Barcelona – Sants / Figueres

21 134

Barcelona – Sants / Girona

23 148
 

Portbou / Barcelona - Sants

11 80

Figueres/ Barcelona - Sants

21 137

Girona / Barcelona - Sants

23 151

 

Per conèixer el detall, consulteu horaris i itineraris.

 

2. Dades rellevants

Trens

Actualment a l’R11 circulen trens de les sèries 470 i 449.

L’R11 en xifres

Longitud de la línia: 170 km fins a Portbou i 172 km fins a Cervera de la Marenda.
Nombre d’estacions: 28
Mitjana de circulacions en dia feiner: 110

 

3. Història

Imatge històrica de la linia de Portbou al seu pas per Girona. Autor Arxiu Carles Salmerón i Bosch

A la història de la línia de Barcelona a Portbou es poden observar clarament tres etapes: el primer tram obert al públic entre Barcelona i Granollers, la prolongació fins a Girona i, finalment, la connexió amb França, a la frontera de Portbou.

El 1854 s’inaugurava el ferrocarril de Barcelona a Granollers, la tercera línia ferroviària de Catalunya, i molt aviat se’n decidí la prolongació vers al nord i la frontera. El 1860 entrà en servei l’ampliació fins a Maçanet de la Selva. Poc després, la línia de l’interior ja enllaçava amb la línia de la Costa (que arribà a Maçanet el 1861). Les dues empreses es van fusionar sota el nom de Camins de Ferro de Barcelona a Girona i la línia va arribar a Girona el 1862.

El 1875 es va fundar la Companyia dels Ferrocarrils de Tarragona a Barcelona i França, i tot seguit es varen reprendre les obres de la prolongació cap a França. Al final de 1877 ja s’arribava a Figueres i a principis del 1878 a Portbou i Cervera de la Marenda. Els trens provinents de Barcelona ja podien connectar amb els ferrocarrils francesos del Midi. Es trencava definitivament l’aïllament de Catalunya respecte de la resta d’Europa.

Al final del segle XIX, arribà l’època de les grans fusions d’empreses ferroviàries i la línia de Portbou s’integrà dins la companyia de Madrid a Zaragoza y Alicante (MZA), que l’explotaria dins l’anomenada Xarxa Catalana. Durant la Guerra Civil aquesta línia fou l’eix vital d’enllaç amb França i el 1941 passà a dependre de la nova empresa ferroviària estatal Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles (RENFE).

A partir dels anys 50 la línia va ser progressivament modernitzada, primer amb l’electrificació fins a Girona (1958), que posteriorment s’ampliaria fins a Portbou (1964), i també amb nous sistemes de senyalització i seguretat. El 1977 es completà la instal·lació de la doble via a tot el traçat.

 
Data d'actualització: 12.04.2012