Accés al contingut Accés al menú de la secció
 

Línia  R2



Conegueu la línia R2


1. Descripció de la línia i del servei

R2

Origen – destinació

L’R2 de Rodalia de Barcelona té un traçat nord-sud amb una longitud total de 130,7 quilòmetres i serveix un total de set comarques en el seu recorregut.

Aquesta línia enllaça Sant Vicenç de Calders amb Maçanet-Massanes i conforma realment tres serveis diferents:

  • L’R2 Sud que va de Sant Vicenç de Calders a Barcelona (Estació de França) i és coneguda com la Línia del Garraf.
  • L’R2 Nord que va de l’Aeroport del Prat a Maçanet-Massanes per Granollers.
  • L’R2 que fa el seu recorregut entre Castelldefels i Granollers Centre.


Principals estacions

  • Sant Vicenç de Calders
  • Vilanova i la Geltrú
  • Sitges
  • Castelldefels
  • Barcelona-Sants
  • Barcelona-Passeig de Gràcia
  • Barcelona-Estació de França
  • Granollers Centre
  • Sant Celoni
  • Maçanet-Massanes


Recorreguts comercials i freqüències (dies laborables)

L’R2 compta amb els següents recorreguts comercials i freqüències que varien tenint en compte si són hores punta, aquelles en què hi ha més passatgers coincidint amb els horaris de la jornada laboral, o hores vall, en les quals el nombre de passatges disminueix:


Castelldefels - Granollers Centre

Un tren cada 10 minuts en hora punta i cada 30 minuts en hora vall

Sant Vicenç de Calders - Estació de França

Un tren cada 15 minuts en hora punta i un cada 30 minuts en hora vall

Vilanova i la Geltrú - Estació de França

Un tren cada 10 minuts en hora punta i un cada 15 minuts en hora vall

Aeroport - Sant Celoni/Maçanet Massanes

Un tren cada 30 minuts

 

2. Dades rellevants

R2

Nombre de viatgers

L’R2 és una de les línies amb més viatgers de tota la xarxa de Rodalia de Barcelona: en un dia laborable hi arriben a passar 125.948* usuaris, això significa més de 35 milions a l’any!, motiu per el qual s’utilitzen trens de dos pisos amb més capacitat.

En aquesta línia, l’estació de Vilanova i la Geltrú és la que té més trànsit de viatgers. Durant un dia poden baixar i pujar en aquesta estació 17.208* viatgers.

*Dades oficials de l’Estudio de Aforos Nov. 2008

Trens

Actualment a l’R2 circulen un total de 261 trens cada dia laborable de la sèrie 447, de les sèries 450-451 i del tipus Civia (sèries 463-464-465).

L’ R2 en xifres

Longitud de la línia: 130,7 km
Nombre d’estacions: 34
Línies amb què connecta:

  • Rodalia de Barcelona: R1, R3, R4 i R8
  • Mitjana Distància (Renfe Operadora)
  • Alta Velocitat / Llarga Distància (Renfe Operadora)
  • Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya
  • Transports Metropolitans de Barcelona (Bus, Metro)

Viatgers/dia: 125.948 viatgers*
Viatgers/any: 35,3 milions
Nombre de circulacions: 261 trens/dia laborable

*Dades oficials de l’Estudio de Aforos Nov. 2008

 

3. Història

Barcelona Passeig de Gràcia
Passeig de Gràcia. Arxiu Carles Salmerón i Bosch

A la història de l’actual línia R2 es distingeixen tres etapes molt diferenciades: secció nord, secció sud i ramal de l’aeroport.

Els orígens de la secció nord d’aquesta línia es remunten al 1854, quan es va inaugurar la primera secció des de Barcelona fins a Granollers. Posteriorment la línia seria prolongada fins a Maçanet l’any 1860 i arribaria a Girona el 1862. La necessitat de connectar amb la xarxa ferroviària europea determinaria la construcció d’una nova prolongació fins a Figueres (1877) i fins a Portbou (1878) on des de llavors (i fins l’entrada en servei de la nova línia d’alta velocitat) es realitza l’enllaç amb la xarxa ferroviària francesa. Al llarg del temps la línia ha estat modernitzada amb actuacions tan destacables com la seva electrificació a partir dels anys 50 o la nova travessia urbana de Girona.

Per la seva part, els orígens de la secció sud es remunten al 1881 amb l’entrada en servei de la línia de Barcelona a Vilanova, que s’iniciava originàriament al Port de Barcelona i servia aquella població després de travessar, per mitjà de nombrosos túnels, el massís del Garraf. Posteriorment la línia seria ampliada fins a Calafell (1882) i Valls (1883) i enllaçaria amb les línies de Tarragona i Lleida. Al llarg del segle XX la línia ha estat modernitzada amb la construcció de la doble via i molt especialment amb la seva electrificació a partir dels anys 50.

El ramal de l’aeroport va ser inaugurat el 1975 com una nova línia llançadora que comunicava directament el centre de Barcelona (estació de Sants) amb l’aeroport, encara que posteriorment s’hi afegirien noves parades a Bellvitge i al Prat de Llobregat. Avui dia el servei del ramal es troba integrat dins els serveis de l’R2 Nord, i molts trens provinents de Sant Celoni i Maçanet, després de travessar la ciutat de Barcelona, quan arriben a l’estació del Prat de Llobregat es deriven a un curt ramal de via única que arriba fins a la T2 de l’aeroport. Actualment hi ha el projecte d’un nou ramal, amb un túnel de nova construcció sota les pistes, que servirà les dues terminals de l’aeroport.

Textos redactats amb la col·laboració de Carles Salmerón i Bosch i del Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú.

 

4. Oci, turisme i cultura

tren

Pel que fa a l’oferta d’oci vinculada a l’R2, a Sitges les escoles poden gaudir del Cinetren. I si encara es volen aprendre més coses sobre el tren i la seva història, present i futur, davant de l’estació de Vilanova i la Geltrú es pot visitar el Museu del Ferrocarril que és un dels espais dedicats al tren més importants d’Europa. Fins al Museu es pot viatjar amb el Bitllet Combinat.

 
Data d'actualització: 26.11.2010