Accés al contingut Accés al menú de la secció
 

Línia  R4



Conegueu la línia R4


1. Descripció de la línia i del servei

Tren

Origen – destinació

L’R4 de Rodalia de Barcelona és una línia perimetral que comunica la Catalunya Central amb Barcelona i el Penedès. El seu recorregut s’inicia a Manresa, passa per Terrassa i Sabadell, travessa la ciutat de Barcelona per les estacions de Plaça de Catalunya i Sants, i es dirigeix cap al Baix Llobregat i el Penedès, on serveix poblacions com Martorell, Sant Sadurní d’Anoia, Vilafranca del Penedès i el Vendrell, per finalitzar a Sant Vicenç de Calders. És la línia més llarga de la xarxa de Rodalies amb un total de 143 km.

Principals estacions

  • Sant Vicenç de Calders
  • Vilafranca del Penedès
  • Martorell
  • Sant Feliu de Llobregat
  • L’Hospitalet de Llobregat
  • Barcelona-Sants
  • Barcelona-Plaça de Catalunya
  • Barcelona-Arc de Triomf
  • Barcelona-Sant Andreu Arenal
  • Cerdanyola del Vallès
  • Sabadell Centre
  • Terrassa
  • Manresa

Recorreguts comercials i freqüències (dies laborables)

L’R4 compta amb els següents recorreguts comercials i freqüències que varien tenint en compte si són hores punta, aquelles en què hi ha més passatgers coincidint amb els horaris de la jornada laboral, o hores vall, en les quals el nombre de passatges disminueix:


Sant Vicenç de Calders/Vilafranca del Penedès-Manresa

Un tren cada 15 minuts en hora punta i un cada 30 minuts en hora vall

Martorell/l'Hospitalet-Terrassa

Un tren cada 8 minuts en hora punta i un cada 15 minuts en hora vall

 

2. Dades rellevants

Estació

Nombre de viatgers

L’R4, és una de les línies amb més trànsit de la xarxa de Rodalia de Barcelona, ja que és utilitzada anualment per més de 29 milions de viatgers; això vol dir uns 105.935* viatgers de mitjana cada dia laborable.

*Dades oficials de l’Estudio de Aforos Nov. 2008

Trens

Actualment a l’R4 circulen una mitjana de 162 trens cada dia laborable de la sèrie 447.

L’ R4 en xifres

Longitud: 143 km
Nombre d’estacions: 39
Línies amb què connecta:

  • Rodalia de Barcelona: R1, R2, R3 i R7
  • Mitjana Distància (Renfe Operadora)
  • Alta Velocitat / Llarga Distància (Renfe Operadora)
  • Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya
  • Transports Metropolitans de Barcelona (Bus, Metro)
  • Tramvia Metropolità
  • Funicular de Gelida (FGC)

Viatgers/dia: 105.935 viatgers*
Viatgers/any: més de 29,4 milions
Nombre de circulacions: 162 trens/dia laborable

*Dades oficials de l’Estudio de Aforos Nov. 2008

 

3. Història

Manresa
Manresa. Arxiu Carles Salmerón i Bosch

La història de la línia R4 de Manresa a Barcelona i Sant Vicenç de Calders té dues etapes molt diferenciades, que corresponen respectivament a les seccions de Manresa a Barcelona i de Barcelona a Sant Vicenç de Calders.

Els orígens de la línia de Barcelona a Sant Vicenç de Calders es remunten al 1854, quan es va inaugurar el primer tram del ferrocarril de Barcelona a Martorell, que s’iniciava a la primitiva estació de la plaça de Catalunya i arribava fins a Molins de Rei, però molt aviat fou ampliat fins a l’estació provisional de Martorell l’any 1856, i el tren va travessar el riu Llobregat i arribà a l’estació definitiva de Martorell l’any 1859. Més endavant la línia seria ampliada fins a Tarragona (1865) i es modificaria la seva entrada a Barcelona per mitjà d’un nou traçat per la rasa del carrer d’Aragó, cosa que permetia que els trens arribessin fins l’estació de França. Posteriorment la línia va ser progressivament modernitzada, amb la construcció de noves seccions de via doble o l’entrada en servei de la tracció elèctrica.

Per la seva part, la línia de Manresa a Barcelona té els seus orígens en la construcció de la línia de Barcelona a Lleida, el primer tram de la qual, de Montcada a Sabadell, va ser inaugurat el 1855. Més endavant van entrar en servei les seccions de Sabadell a Terrassa (1856), de Terrassa a Manresa (1859) i la successiva ampliació fins a Lleida (1860). El 1862 es va construir una nova línia directa entre Montcada i l’Estació del Nord de Barcelona, ja que fins llavors els trens utilitzaven les vies de la línia de Granollers per arribar fins a Barcelona. Amb el pas dels anys la línia seria modernitzada, amb actuacions tan destacables com la seva electrificació (1928) o la seva prolongació subterrània fins la plaça de Catalunya.

Textos redactats amb la col·laboració de Carles Salmerón i Bosch i del Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú.

 

4. Oci, turisme i cultura

Rellotge

En el recorregut de l’R4, es poden visitar les Caves Freixenet a Sant Sadurní d'Anoia.

 
Data d'actualització: 25.11.2010