Accés al contingut Accés al menú de la secció
 

Línia  R8



Conegueu la línia R8


1. Descripció de la línia i del servei

r8

Origen – destinació

La línia R8 de rodalia de Barcelona enllaça les estacions de Martorell i Granollers-Centre, travessant les comarques del Baix Llobregat, el Vallès Occidental i el Vallès Oriental. És la primera línia del sistema de rodalies que no passa per la ciutat de Barcelona.

L'actual configuració d'aquesta línia neix el 26/06/2011, arran d'una reestructuració de serveis que circumscriu la línia 7 al trajecte Barcelona Sant Andreu Arenal - Cerdanyola Universitat, on es concentra la seva demanda més específica, i l'escissió de les estacions del trajecte Cerdanyola-Universitat / Martorell per formar una nova línia, l’R8 (Martorell - Granollers Centre), com a resposta a una antiga demanda per interconnectar aquests territoris.

Principals estacions

  • Martorell
  • Castellbisbal
  • Rubí
  • Sant Cugat del Vallès
  • Cerdanyola-Universitat
  • Mollet del Vallès-Sant Fost de Campsentelles
  • Montmeló
  • Granollers Centre

 

Recorreguts comercials i freqüències (dies laborables)

L’R8 realitza el recorregut següent, amb la freqüència indicada:

 

Martorell - Granollers Centre

Un tren cada 60 minuts(*)

2. Dades rellevants

Tren

Nombre de viatgers

Línia creada el 26/06/2011. Pendent de realitzar els estudis d'aforaments.

Trens

Actualment, en l’R8 circulen 32 trens cada dia.

L’ R8 en xifres

Longitud: 40,2 km
Nombre d’estacions: 8
Línies amb què connecta:

  • Rodalia de Barcelona: R2, R2 Nord, R4 i R7
  • Serveis regionals: R11

Viatgers/dia: *
Viatgers/any: *
Nombre de circulacions: 32 trens/dia laborable

*Línia creada el 26/06/2011. Pendent de realitzar els estudis d'aforaments.

3. Història

Sant Cugat
Sant Cugat. Carles Salmerón i Bosch

La línia R8 es posa en marxa el 26 de juny de 2011, després de l'adaptació completa al tràfic de viatgers de la línia orbital el Papiol – Mollet de l Vallès, els orígens de la qual es remunten a 1982, quan es va posar en servei una nova línia ferroviària per evitar que els trens de mercaderies circulessin per la ciutat de Barcelona. Totes les estacions actuals ja van ser construïdes, però no van donar servei de viatgers fins després de molts anys.

Així, el 1995 va entrar en servei l'estació de Cerdanyola-Universitat, dins d'una nova llançadora que comunicava Barcelona amb la Universitat Autònoma de Barcelona.

El 16 de maig de 2005 es va inaugurar l’R7 de rodalia i l'inici del servei es faria el 23 de maig de 2005, amb un trajecte que enllaçava llavors l'Hospitalet de Llobregat amb Barcelona, Cerdanyola del Vallès i Martorell.

La configuració actual es concreta el 26 de juny de 2011, en què es crea la nova línia R8 (Martorell - Granollers Centre per Cerdanyola Universitat), utilitzant tot l'antic ramal de mercaderies i sectors de les línies R4 i R2 per connectar les poblacions de Martorell i Granollers. D'aquesta manera, es crea la primera línia de rodalia amb un traçat completament extern a la ciutat de Barcelona que connecta el Baix Llobregat amb el Vallès.

Textos redactats amb la col·laboració de Carles Salmerón i Bosch i del Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú.


Data d'actualització: 20.06.2011