• Imprimeix

El Museu del Ferrocarril de Catalunya reobre les seves portes amb les seves instal·lacions renovades

Les obres prosseguiran fins a la tardor

13/02/2018 17:02
*
El Museu del Ferrocarril de Catalunya torna a obrir les seves portes el dimarts 13 de febrer, després de concloure la primera fase dels treballs de rehabilitació i millora de les instal·lacions patrimonials, desenvolupats durant els últims dos mesos, i que s'han centrat fonamentalment a millorar els serveis dedicats als visitants.

Nous espais de recepció per als visitants

El principal canvi d'aquesta primera etapa és la nova recepció per a visitants, situada a l'antic edifici de l'economat de RENFE, construcció dels anys setanta que, quan es va inaugurar la col·lecció ferroviària en 1990, es va constituir com a espai de recepció i de serveis generals del Museu.

Amb les intervencions desenvolupades en la façana principal s'ha volgut configurar una imatge urbana més visible i actual del Museu, a través d'una gran gelosia frontal d'estil mediterrani que actua com a llenç d'acer i gran porxo d'acolliment als visitants. També s'ha actuat en la façana lateral, per identificar el Museu des de l'estació de Vilanova.

Una altra de les actuacions destacades, ha estat la creació d'un gran espai de recepció i distribució en la planta baixa de l'edifici, concorde als requeriments actuals.

També s'ha construït un nou bloc annexo de condícies a la zona d'unió de la històrica Nau del Puente-Grua amb l'edificació d'acolliment del Museu.

El Parc de la Vall de Núria, obsequi de FGC amb motiu del 75 aniversari del Cremallera de Núria, i la zona de pícnic han canviat d'ubicació per crear un nou àmbit d'oci entre els històrics Dipòsits d'aigua i l'Espai de Mercaderies.

Les obres continuaran fins a la tardor amb la rehabilitació i recuperació de la gran Nau de 1881 i la construcció d'una nova edificació que albergarà una gran maqueta, així com amb diferents intervencions que donaran cohesió a tot el conjunt patrimonial.

Subvenció del Ministeri de Foment

La rehabilitació s'ha realitzat amb una subvenció de l'1,5% cultural, atorgada pel Ministeri de Foment, i formen part d'un projecte integral per transformar les diferents edificacions de l'antic Dipòsit de locomotores de vapor de Vilanova en un Museu del segle XXI dedicat al món dels trens.

El director del projecte és José Ramón Pastor, d'Adif, l'arquitecte és Jordi Roig i la constructora responsable de l'obra és ACSA-Sorigué.

El Projecte

Després del procés de rehabilitació de les instal·lacions, s'implantarà una museografíasuggeridora als nous espais recuperats; augmentarà l'àmbit educatiu del Museu; la col·lecció tindrà una major accessibilitat, i es cobriran els vehicles que s'exposen en l'exterior de la Rotonda. Les diferents intervencions incrementaran les àrees expositives de cinc a vuit i la superfície pública en més d'1.700 m2.

Els espais públics del futur Museu seran:
• Planta baixa de l'Edifici de Serveis
• Gran Nau del XIX
• Nau annexa de nova construcció
• Nau del Puente-Grua
• Rotonda
• Espai Mercaderies
• Zona d'infraestructures ferroviàries
• Nova via de contorn, per on circularan vehicles
Totes les actuacions estan encaminades a convertir el Museu del Ferrocarril de Catalunya en un equipament al servei de la comunitat per divulgar els valors i els beneficis del ferrocarril.

Preu especial de reobertura

Per compartir i celebrar la reobertura del Museu, durant el mes de febrer tots els visitants podran gaudir d'amb un preu especial de 4 €.
 
 
Bitllet Combinat Rodalies + Museu del Ferrocarril
 
Rodalies de Catalunya té a la venda durant tot l'any el bitllet combinat, que inclou el viatge en tren fins a Vilanova i la Geltrú i l'entrada al Museu del Ferrocarril de Catalunya. La situació del Museu, al mateix costat de l'estació de Vilanova, fa del tren el mitjà de transport idoni per aquest desplaçament.
 
El Museu del Ferrocarril de Catalunya, gestionat per la Fundació dels Ferrocarrils Espanyols, està situat en un dels pocs dipòsits de locomotores de vapor de finals del segle XIX que avui es conserva. En la col·lecció que custodia, composta per més de seixanta vehicles, destaquen 28 locomotores de vapor, però també cotxes de viatgers, màquines dièsel o elèctriques i altres vehicles curiosos.

Conclou la primera fase del projecte de rehabilitació i millora, finançat per l'1,5% cultural del Ministeri de Foment