• Imprimeix

Línia R12

L'Hospitalet de Llobregat - Lleida Per Manresa

Origen – destinació

L’R12 dels serveis regionals de Rodalies de Catalunya connecta L’Hospitalet de Llobregat amb Lleida, passant per Barcelona i Manresa.


Principals estacions

  • Barcelona - Sants
  • Barcelona - Plaça de Catalunya
  • Cerdanyola del Vallès
  • Sabadell
  • Terrassa
  • Manresa
  • Cervera
  • Tàrrega
  • Lleida - Pirineus

Nombre de trens per sentit i dia

L’R12 té dos recorreguts. El primer arriba a Lleida des de l’Hospitalet de Llobregat. El segon, més curt, dóna servei a Lleida des de Cervera


Nombre de circulacions

Mitjana en dia feiner (dl-dv)

Total setmanal

L’Hospitalet de Llobregat / Lleida (per Manresa)

L'Hospitalet de Llobregat / Lleida – Pirineus

321

BCervera / Lleida – Pirineus

640

Lleida - Pirineus / L'Hospitalet de Llobregat

321

Lleida - Pirineus / Cervera

640

Per conèixer el detall, consulteu horaris i itineraris.

Trens

Actualment a l’R12 circulen trens de la sèrie 447.

L’R12 en xifres

Longitud de la línia: 176 km
Nombre d’estacions: 38
Mitjana de circulacions en dia feiner: 18

La història de la línia entre Barcelona i Lleida per Manresa (R12) s’estén al llarg de tres segles, ja que va ser una de les primeres línies de llarg recorregut de l’Estat espanyol. Els seus orígens es remunten a mitjan segle XIX, quan la necessitat de connectar Catalunya amb la vall de l’Ebre i el País Basc va determinar la creació del ferrocarril de Barcelona a Saragossa.

La primera secció de la nova línia fou inaugurada el 1855 i enllaçava Montcada i Sabadell, ja que l’arribada a Barcelona es feia aprofitant la línia de Barcelona a Granollers. Molt aviat la línia va ser prolongada fins a Terrassa (1856), però les dificultats orogràfiques del pas sota Montserrat van endarrerir l’arribada a Manresa fins al 1859. A partir de llavors els treballs van progressar amb rapidesa i els primers trens van arribar a Lleida el 1860 i a Saragossa el 1861, on ja enllaçaria amb la línia de Pamplona.

La construcció de la línia va impulsar la industrialització de l’interior de Catalunya, sobretot les indústries tèxtils del Vallès i de la vall del Llobregat. El 1862 es va construir una connexió directa entre Montcada i Barcelona, on finalitzava a la coneguda Estació del Nord (que funcionà fins al 1972). El nou ferrocarril va facilitar, així mateix, la construcció de ramals de via estreta, com el ferrocarril de Manresa a Berga (1885), el Cremallera de Monistrol a Montserrat (1892) i el ferrocarril de Mollerussa a Balaguer (1905).

Durant les primeres dècades del segle XX el progressiu creixement del trànsit va fer que l’empresa explotadora, els Camins de Ferro del Nord d’Espanya, iniciés un ampli programa de modernització, que va incloure tant l’electrificació de la línia entre Barcelona i Manresa (1928) com la construcció d’un ramal subterrani fins a la plaça de Catalunya de Barcelona (1932). Després de la Guerra Civil el traçat fou integrat dins la nova companyia estatal Renfe (1941), i durant molts anys fou la línia principal d’enllaç de Catalunya amb el centre i el nord de la península Ibèrica. De tota manera la persistent manca d’inversions, el tram de Manresa a Lleida no va ser electrificat fins al 1981, va anar relegant el seu paper dins la xarxa ferroviària catalana. Els darrers anys s’ha iniciat un procés de modernització de la línia i de les instal·lacions, que la convertiran en una eficient línia regional, preparada per a la seva possible conversió en tren-tram.

Data d'actualització:  12.04.2012