• Imprimeix

Línia R14

Barcelona Estació de França - Lleida per Tarragona i Reus

Origen – destinació

L’R14 dels serveis regionals de Rodalies de Catalunya connecta Barcelona amb Lleida, passant per Tarragona i Reus.


Principals estacions

  • Barcelona - Passeig de Gràcia
  • Barcelona - Sants
  • Vilanova i la Geltrú
  • Sant Vicenç de Calders
  • Tarragona
  • Reus
  • La Plana - Picamoixons
  • Montblanc
  • Les Borges Blanques
  • Lleida - Pirineus

Nombre de trens per sentit i dia

L’R14 ofereix tres tipus de servei, Regional, Regional Exprés i Catalunya Exprés, i té tres recorreguts comercials. El primer surt de Barcelona i arriba fins a Lleida. El segon també surt de Barcelona però finalitza el trajecte a Tarragona. El tercer dóna servei regional entre Tarragona i la Plana - Picamoixons.


Nombre de circulacions

Mitjana en dia feiner (dl-dv)

Total setmanal

Barcelona – Estació de França / Lleida (per Tarragona i Reus)

Lleida – Pirineus / Barcelona - Estació de França

3 20

La Plana – Picamoixons / Tarragona

5 33

Tarragona / Barcelona - Estació de França

3 21

Barcelona - Estació de França / Lleida - Pirineus

3 21

Tarragona / la Plana - Picamoixons

5 33

Barcelona - Estació de França / Tarragona

3 20

Per conèixer el detall, consulteu horaris i itineraris.

Trens

Actualment a l’R14 circulen trens de les sèries 470 i 448.

L’R14 en xifres

Longitud de la línia: 169 km
Nombre d’estacions: 31
Mitjana de circulacions en dia feiner: 22

El traçat actual de la línia R14 de Barcelona a Tarragona, Reus i Lleida originàriament pertanyia a diferents companyies ferroviàries.

Així, la secció inicial de Barcelona a Sant Vicenç de Calders per les costes del Garraf va ser construïda a partir del 1881 per la companyia del ferrocarril de Valls a Vilanova i Barcelona (vegeu línia R13), encara que els trens no van poder arribar a l’estació de França fins al 1887. Aquell mateix any també es va inaugurar a Sant Vicenç de Calders un enllaç directe amb la línia de Martorell a Tarragona, en servei des del 1865.

La secció de Tarragona a Reus i Lleida és una de les més antigues de Catalunya, ja que el primer tram entre Tarragona i Reus va ser inaugurat el 1856. Posteriorment, la línia va ser ampliada des de Reus fins a Montblanc (1863), des de Montblanc a l’Espluga de Francolí i Vimbodí (1865), des de Vimbodí a Vinaixa (1872), des de Vinaixa a les Borges Blanques (1874), des de les Borges Blanques a Juneda (1878) i, finalment, de Juneda a Lleida el 1879.

Les diferents seccions de la línia van ser explotades per les companyies ferroviàries MZA i Nord, però el 1941 totes van quedar integrades dins la nova companyia estatal Renfe. Durant molts anys, i pel seu caràcter de línia transversal, aquest traçat només va fer serveis regionals però, gràcies a la seva progressiva electrificació, amb el pas dels temps (i fins a l’entrada en servei de la línia d’alta velocitat) va esdevenir el principal enllaç ferroviari de Catalunya amb la resta de l’Estat.