• Imprimeix

Línia R15

Barcelona Estació de França - Reus - Riba-roja d'Ebre

Origen – destinació

L’R15 dels serveis regionals de Rodalies de Catalunya connecta Barcelona amb Riba-roja d’Ebre, passant per Tarragona i Reus.


Principals estacions

  • Barcelona - Estació de França
  • Barcelona - Sants
  • Vilanova i la Geltrú
  • Sant Vicenç de Calders
  • Tarragona
  • Reus
  • Móra la Nova
  • Riba-roja d’Ebre

Nombre de trens per sentit i dia

L’R15 ofereix serveis de tipus Regional, Regional Exprés i Catalunya Exprés amb els recorreguts comercials que orientativament es mostren a continuació.


Nombre de circulacions

Mitjana en dia feiner (dl-dv)

Total setmanal

Barcelona – Estació de França / Riba-roja d'Ebre (per Tarragona i Reus)

Riba-roja d'Ebre / Barcelona - Estació de França

2 13

Flix / Barcelona - Estació de França

3 20

Móra la Nova / Barcelona - Estació de França

4 27

Reus / Barcelona - Estació de França

10 67

Barcelona - Estació de França / Riba-roja d'Ebre

1 8

Barcelona - Estació de França / Flix

2 15

Barcelona - Estació de França / Móra la Nova

4 27

Barcelona - Estació de França / Reus

11 72

Per conèixer el detall, consulteu horaris i itineraris.

Trens

Actualment a l’R15 circulen trens de les sèries 470 i 448.

L’R15 en xifres

Longitud de la línia: 184 km
Nombre d’estacions: 23
Mitjana de circulacions en dia feiner: 37

La història de la línia R15 de Barcelona a Tarragona, Reus i Riba-roja d’Ebre està lligada estretament a l’antiga línia anomenada dels directes de Barcelona a Saragossa i Madrid, encara que el seu traçat actual utilitza seccions provinents de diferents companyies.

Així, la secció inicial de Barcelona a Sant Vicenç de Calders, per les costes de Garraf, va ser construïda a partir del 1881 per la companyia del ferrocarril de Valls a Vilanova i Barcelona (vegeu línia R13), encara que fins al 1887 els trens no van arribar a l’estació de França, ja que acabaven a la primitiva estació de Sant Beltran al port de Barcelona.

Durant molt anys els trens de Barcelona a Saragossa, per Móra la Nova, utilitzaven la línia directa de Roda de Barà a Reus, que va funcionar durant un segle (fou inaugurada el 1884 i va ser clausurada el 1984), però aquestes darreres dècades s’ha optat per potenciar els serveis regionals a través de les línies de Sant Vicenç a Tarragona (1865) i de Tarragona a Reus (1856).

A partir de Reus els trens segueixen un dels traçats més espectaculars del nostre país, ja que va ser la darrera gran línia ferroviària clàssica que es va construir a Catalunya, i té com a obra emblemàtica el conegut túnel de l’Argentera, que permet accedir a la vall de l’Ebre. La seva dificultosa perforació va endarrerir notablement l’entrada en servei de la línia. Així, la primera secció entre Reus i Marçà-Falset va ser inaugurada el 1890 i la van seguir les seccions de Marçà-Falset a Móra la Nova (1891), de Móra la Nova a Faió (1892, de Faió a Casp i la Pobla d'Híxar (1893), i de la Pobla d'Híxar a Samper de Calanda (1894) on ja enllaçava amb les vies provinents de Saragossa.

Les diferents seccions van ser integrades dins la companyia MZA i el 1941 van passar a dependre de la nova companyia estatal Renfe. A partir dels anys 50 el traçat va ser progressivament modernitzat i electrificat, fins i tot es construirien algunes variants a causa dels nous embassaments de l’Ebre. Durant els darrers anys la línia s’utilitza bàsicament per als serveis regionals i de mercaderies.

Data d'actualització:  26.11.2010