• Imprimeix

Línia R16

Barcelona Estació de França - Tarragona - Tortosa / Ulldecona

Origen – destinació

L’R16 dels serveis regionals de Rodalies de Catalunya connecta Barcelona amb Tortosa i Ulldecona, passant per Tarragona.


Principals estacions

  • Barcelona - Estació de França
  • Barcelona - Passeig de Gràcia
  • Barcelona - Sants
  • Vilanova i la Geltrú
  • Sant Vicenç de Calders
  • Tarragona
  • Port Aventura
  • Salou
  • Tortosa
  • Ulldecona - Alcanar - la Sénia

Nombre de trens per sentit i dia

L’R16 ofereix serveis de tipus Regional, Regional Exprés i Catalunya Exprés que connecten Tortosa amb Cambrils, Salou, Port Aventura, Tarragona i Barcelona.


Nombre de circulacions

Mitjana en dia feiner (dl-dv)

Total setmanal

Barcelona – Estació de França / Tortosa / Ulldecona (per Tarragona)

Tortosa / Barcelona - Estació de França

8 55

Cambrils / Barcelona - Estació de França

8 56

Port Aventura / Barcelona - Estació de França

8 58

Barcelona - Estació de França / Tortosa

9 62

Barcelona - Estació de França / Cambrils

9 62

Barcelona - Estació de França / Port Aventura

9 64

Per conèixer el detall, consulteu horaris i itineraris.

Trens

Actualment a l’R16 circulen trens de les sèries 470 i 448.

L’R16 en xifres

Longitud de la línia: 172 km
Nombre d’estacions: 19
Mitjana de circulacions en dia feiner: 51

La història de la línia R16 de Barcelona a Tortosa i Ulldecona té tres seccions ben definides, amb les estacions de Sant Vicenç de Calders i Tarragona com a vincles d’unió.

Així, la secció inicial de Barcelona a Sant Vicenç de Calders per les costes del Garraf va ser construïda a partir del 1881 pel ferrocarril de Valls a Vilanova i Barcelona (vegeu línia R13), encara que els trens no van poder arribar a l’estació de França fins el 1887. Aquell mateix any també es va inaugurar un enllaç directe a Sant Vicenç de Calders amb la línia de Martorell a Tarragona, en servei des del 1865.

En canvi, la secció de Tarragona a Tortosa i Ulldecona fou construïda per la companyia ferroviària d’Almansa a València i Tarragona (AVT). Els primers trams de la línia, entre València, Sagunt, Nules i Castelló van entrar en servei el 1862. Tot seguit el traçat va ser prolongat de Castelló a Benicàssim (1863) i de Benicàssim a Ulldecona (1865), si bé en paral·lel es va començar a construir des de Tarragona vers el sud. La primera secció fins a l’Aldea va ser inaugurada el 1865. De tota manera, les dues seccions Ulldecona-Tortosa i l’Aldea-Tortosa no van enllaçar fins al 1867, en completar-se el gran viaducte sobre el riu Ebre.

Amb el pas dels anys la línia fou integrada dins els Camins de Ferro del Nord d’Espanya, i a partir del 1941 va passar a dependre de Renfe, però malgrat la seva importància estratègica, el traçat no va ser electrificat fins els anys setanta i avui dia encara disposa d’alguns trams de via única. Tot i així, els darrers anys s’ha iniciat un gran procés de modernització, amb la construcció de noves variants, com la línia directa de l’Aldea a Freginals amb el nou pont sobre l’Ebre, a l’espera de la seva conversió definitiva en el nou corredor mediterrani.

Data d'actualització:  12.04.2012