• Imprimeix

Línia R1

Molins de Rei - Maçanet-Massanes per Mataró

Origen – destinació

L’R1 de Rodalia de Barcelona, popularment coneguda com la Línia del Maresme o de la costa, connecta Maçanet-Massanes amb Molins de Rei, i comunica la província de Girona amb la de Barcelona, des de la comarca de la Selva fins al Baix Llobregat. Un recorregut que voreja tota la costa del Maresme i creua el cor de l’àrea metropolitana de Barcelona.


Principals estacions

  • Maçanet-Massanes
  • Blanes
  • Calella
  • Arenys de Mar
  • Mataró
  • Badalona
  • Barcelona-El Clot-Aragó
  • Barcelona-Arc de Triomf
  • Barcelona-Pl. Catalunya
  • Barcelona-Sants
  • L'Hospitalet de Llobregat
  • Molins de Rei

Recorreguts comercials i freqüències (dies laborables)

L’R1 compta amb els següents recorreguts comercials i freqüències que varien tenint en compte si són hores punta, aquelles en què hi ha més passatgers coincidint amb els horaris de la jornada laboral, o hores vall, en les quals el nombre de passatges disminueix:


Molins de Rei/ l'Hospitalet de Llobregat – Mataró

Un tren cada 6 minuts en hora punta i cada 10 minuts en hora vall

L'Hospitalet de Llobregat – Calella

Un tren cada 15 minuts en hora punta i cada 30 en hora vall

L'Hospitalet de Llobregat – Blanes

Un tren cada 30 minuts

L'Hospitalet – Maçanet-Massanes

Un tren cada 60 minuts

R1

Nombre de viatgers

L’R1 és una de les línies que transporta més viatgers de la xarxa de Rodalia de Barcelona. El 2008 van utilitzar-la ni més ni menys que 102.214* passatgers al dia, cosa que vol dir més de 39 milions de passatgers al llarg de l’any!

Com a dada rellevant, cal esmentar que per l’estació de Mataró, en un sol dia, poden passar uns 20.438* viatgers de pujada i baixada. La segueix l’estació de l’Hospitalet del Llobregat, per la qual passen 18.122 viatgers al dia. Aquestes dues estacions són les de més trànsit de passatgers de tota la xarxa de Rodalia de Barcelona, exceptuant les estacions de la ciutat de Barcelona.

*Dades oficials de l’Estudio de Aforos Nov. 2008

 

Trens

Actualment a l’R1 circulen una mitjana de 216 trens cada dia laborable de la sèrie 447 i del tipus Civia (sèries 463-464-465).

 

L’ R1 en xifres

Longitud de la línia: 95,1 km
Nombre d’estacions: 31
Línies amb què connecta:

  • Rodalia de Barcelona: R2, R3 i R4
  • Mitjana Distància (Renfe Operadora)
  • Alta Velocitat / Llarga Distància (Renfe Operadora)
  • Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya
  • Transports Metropolitans de Barcelona (Bus, Metro)
  • Tramvia

Viatgers/dia: 102.214 de viatgers*
Viatgers/any: 39,6 milions
Nombre de circulacions: 216 trens/dia laborable

*Dades oficials de l’Estudio de Aforos Nov. 2008

R1

El ferrocarril de Barcelona a Mataró, el primer de la Península Ibèrica, inaugurat el 28 d'octubre de 1848, va néixer dins del context del procés d’industrialització que es va viure a Catalunya en la primera meitat del segle XIX i que va transformar per sempre el país. Responia a les necessitats de comunicació ràpida i eficaç entre Barcelona i els centres industrials que s’havien desenvolupat tot al llarg de la costa del Maresme i especialment a Mataró. El servei es cobria amb 4 locomotores batejades amb els noms de Mataró, Barcelona, Catalunya i Besòs, que van costar dues mil lliures esterlines. La rèplica d’un dels primers trens es pot veure al Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú i tots els primers diumenges de mes s’encén la locomotora de vapor Mataró.

Aquesta línia es va construir gràcies a l’impuls dels industrials catalans Miquel Biada i Bunyol i Josep M. Roca. La major dificultat va ser perforar el túnel de Montgat, el primer d'Espanya. L’ample de via que es va triar va ser el de sis peus castellans, equivalents a 1.672 mm, mesura superior a la resta de xarxes ferroviàries d’Europa. La creença que la complexa orografia del país requeria un major ample per a garantir que, amb la potència de les locomotores de vapor, es poguessin superar els desnivells, va ser la causa d’una decisió que va comportar importants problemes a les comunicacions.

Posteriorment la línia de Mataró es prolongà fins a Arenys de Mar l’any 1857, arribà fins a Tordera el 1859 i finalment a Maçanet - Massanes el 1861. L’any 1948 la línia va celebrar el centenari del ferrocarril i el mateix any es va electrificar el trajecte fins a Mataró, una millora que s’estendria els següents anys a la totalitat de la línia.

Textos redactats amb la col·laboració de Carles Salmerón i Bosch i del Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú.

Els viatgers de l’R1 de Rodalia de Barcelona poden aprofitar ofertes com el Bus Turístic de Barcelona, els parcs aquàtics Illa Fantasia a Premià de Mar i Water World a Blanes. Des de Blanes es poden desplaçar també en autobús al cor de la Costa Brava, fins a Lloret de Mar, amb l’intercanvi Tren + Bus.

R1

Informació relacionada

Data d'actualització:  25.11.2010