Accés al contingut Accés al menú de la secció
Home  > News  > Restabliment del servei ...
 
Friday, 01 September 2017

Restabliment del servei ferroviari entre Reus i Marçà-Falset (Tarragona) i entre Les Borges Blanques i Lleida

Adif està enllestint les obres de millora de la infraestructura al túnel de l’Argentera, que permetran suprimir la Limitació Temporal de Velocitat existent en aquest punt. Aquesta actuació reafirma el compliment dels compromisos del Ministerio de Fomento amb el pla d’inversions a la xarxa de Rodalies de Catalunya. La línia R15 recuperarà les seves freqüències i trajectes habituals, mentre que les línies R13 i R14 reajustaran els seus horaris entre Lleida i Juneda.


*

Adif i Renfe preveuen restablir el proper dilluns, 4 de setembre, el servei ferroviari en el tram entre les estacions de Reus i Marçà-Falset de la línia d’ample convencional Barcelona-Móra la Nova-Saragossa, un cop s’estan enllestint les obres de millora i condicionament executades al túnel de l’Argentera (Tarragona).

D’aquesta forma, els trens de la línia R15 de Rodalies (Barcelona Estació de França – Reus – Riba-roja d’Ebre), recuperaran les seves freqüències i itineraris habituals entre Les Borges del Camp i Marçà-Falset.

De la mateixa manera, el restabliment del trànsit en aquest tram també possibilitarà la recuperació del servei en tren per als viatgers de les línies R13 (Barcelona Estació de França - Lleida per Valls), i R14 (Barcelona Estació de França - Lleida per Tarragona i Reus), entre Les Borges Blanques i Lleida.

Reajustament horari de les línies R13 i R14

Per adaptar els horaris a les condicions d’explotació i de la infraestructura, es realitzarà un reajustament horari en el tram Lleida – Juenda. Aquesta modificació comportarà variacions, de 5 minuts de mitjana, en el pas de les circulacions, únicament, en aquest tram.

Aquest canvi s’adopta per les operacions que està duent a terme Adif per a la reposició de les instal·lacions ferroviàries a Puigverd i Juneda (Lleida), que es van veure greument afectades per una incidència produïda el 14 d’agost després d’uns incendis que van inutilitzar els sistemes de gestió de trànsit, comunicacions, senyalització i instal·lacions de seguretat en aquests dos punts. Una situació que comporta la limitació temporal de la capacitat de circulacions a l’esmentat trajecte.

Millora de la infraestructura al túnel de l’Argentera

Les operacions han consistit en modernitzar la infraestructura de via en aquest punt, que, amb una longitud de 4.044 m, és el túnel no urbà de la xarxa d’ample convencional més llarg de Catalunya i el tercer d’Espanya.

Gràcies a aquesta actuació, amb un pressupost superior als 2 milions d’euros (inclosos els materials), se suprimirà de forma progressiva la limitació temporal de velocitat (LTV) existent en aquest punt, amb la conseqüent millora de les condicions de circulació tant per als serveis de viatgers, que també es podran beneficiar d’una reducció dels temps de viatge una vegada es regularitzin els horaris comercials, com per a les circulacions de mercaderies.

Els principals treballs han consistit en la renovació d’una tercera part de la superestructura de via del túnel i la rehabilitació de la part restant amb l’objectiu de millorar els índex de qualitat i seguretat del trànsit ferroviari. Per a això, s’ha realitzat la substitució i rehabilitació del carril i les travesses; el sanejament de la capa de balast eliminant a més la contaminació causada principalment per la presència de restes de carbó procedent dels transports d’aquest material que circulen regularment per la línia; l’optimització dels paràmetres geomètrics de la infraestructura, la millora del sistema de drenatge, la neteja de cunetes, i la col·locació de noves juntes i de malla geotèxtil en diferents punts.

Una vegada completats aquests treballs, s’han realitzat les operacions tècniques      d’anivellament i perfilat de la superestructura de via per verificar l’òptim comportament de les instal·lacions i obres complementàries en els sistemes d’electrificació, seguretat i comunicacions.

En total, es renoven 5.400 m de carril, 2.214 travesses i 4.709 m3 de balast, mentre que s’han tractat 19.424 subjeccions. Per a l’execució d’aquests treballs, s’ha destinat un equip humà de 50 persones i maquinària de divers tipus (batejadores, perfiladores, dumpers, camions de grans dimensions, vehicles i locomotores de via i infraestructura y màquines  giratòries), amés de 14 tolves per a la descàrrega de balast.

L’execució d’aquest actuació reafirma un cop més el compliment dels compromisos del Ministerio de Fomento amb el pla global d’inversions que està impulsant a la xarxa ferroviària d’ample convencional de Catalunya per modernitzar les infraestructures, amb l’objectiu de prestar un servei amb major índex de qualitat, eficàcia i eficiència.

En el marc d’aquest pla, l’actuació que s’està duent a terme en el túnel de l’Argentera s’uneix a altres obres ja finalitzades, en execució i previstes a la línia R15 i que inclouen tots els àmbits del sistema ferroviari (infraestructures, via, electrificació i instal·lacions de seguretat).